Tuesday, March 27, 2012

Adakalanya Aku Alpa

Start semalam, badan dah mula meragam.. Ingatkan selsema tu akan berkurangan bila sarapan dan bekerja... Rupanya makin teruk. Tak tahan maka aku pun amik keputusan balik rumah dan makan beberapa biji ubat (yang dipreskripsikan oleh doktor bertauliah). kemudian tidur macam kena sedatif.

Rindu pada meja kerja memberi kekuatan untuk aku bangun dan bekerja hari tu. Alhamdulillah. Kesakitan yang dialami tidaklah seteruk mana jika dibandingkan pesakit2 yang membanjiri klinik pakar kami. Kesakitan macam ni kan penghapus dosa dosa kecil...


Sebagaimana hadis Rasulullah SAW yang bermaksud:
“Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya melainkan Allah akan menggugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon yang menggugurkan daun-daunnya” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)
Maka, bersyukurlah aku diberikan sedikit daripada kesakitan ini untuk menggugurkan dosa kecil ku. Kadang2 terfikir betapa banyaknya dosa tanpa sedar dan sedar yang aku buat. Berharap sangat aku dapat menutup aurat dengan sempurna suatu hari nanti.. InsyaAllah. Kemudian menjadi isteri yang berbakti pada suaminya dan menjadi ibu kepada anak2 yang terdidik. Jauh plak aku berangan.. Tapi, itu la impian aku di masa akan datang.
Rindu plak kenangan menghadiri kelas agama setiap malam selasa masa kat Taman Gembira, Johor Bahru. Kalaulah kat sini ada teman seperjuangan macam sepupuku, mesti hati lebih kuat. Maka, Allah mengurniakan sedikit kesakitan supaya aku mengingatiNya. Mungkinkah ada saatnya aku alpa. Mungkin ada saatnya aku terleka maka rakan yang memimpin itu perlu.
Footnote: Doa ketika sakit:


عَنْ أَبِي الدَّرْدَاءِ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ مَنْ اشْتَكَى مِنْكُمْ شَيْئًا أَوْ اشْتَكَاهُ أَخٌ لَهُ فَلْيَقُلْ رَبَّنَا اللَّهُ الَّذِي فِي السَّمَاءِ تَقَدَّسَ اسْمُكَ أَمْرُكَ فِي السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ كَمَا رَحْمَتُكَ فِي السَّمَاءِ فَاجْعَلْ رَحْمَتَكَ فِي الْأَرْضِ اغْفِرْ لَنَا حُوبَنَا وَخَطَايَانَا أَنْتَ رَبُّ الطَّيِّبِينَ أَنْزِلْ رَحْمَةً مِنْ رَحْمَتِكَ وَشِفَاءً مِنْ شِفَائِكَ عَلَى هَذَا الْوَجَعِ فَيَبْرَأَ


Dari Abu Darda' RA dia berkata : Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda : "Barangsiapa di antara kamu menderita sakit, atau saudaranya sakit, maka ucapkanlah : Tuhan Kami adalah Allah, Maha Suci NamaMu di langit dan di bumi, sebagaimana rahmatMu di langit, maka jadilah rahmatMu di bumi, maka ampunkanlah segala dosa dan kesalahan kami, turunlah rahmat dari sisiMu dan ubat dari ubatMu atas penyakit ini." Riwayat Abu Daud dari kitab Sunan Abu Daud m/s 397 jilid 10.


Even a 1000 cups of coffee with a friend it is too little (n_n)v

No comments:

Post a Comment