Monday, February 4, 2013

A Man Asking For My Hand (Lamaran Seorang Lelaki)


Yes.. Its true. Apa yang korang fikir bila baca tajuk ni. Memang ianya terjadi, dan insyaallah, dengan izinNya. Apa perasaan bila seseorang cakap: "Awak, jom kawen." atau versi omputih, "Will U marry me?"

Kalau ucapan tu datang dari orang yang kita suka, mesti bahagia kan? Well, macam bunga sakura berterbangan bersama angin sepoi2 bahasa.. Tak pun, ala tempatan ckit, rasa cam duk tengah sawah yang luas terbentang dengan angin sepoi2 bahasa, udara segar, bau rumput. Wah, memang syok la!

Kalau ucapan tu datang dari orang yang kita tak suka, rasanya macam batu terhempas atas kepala, or rasa macam, "eh? main2 plak dia ni. Ingat kawen tu senang ke."

Kalau ucapan tu datang dari "almost lover"..nak ke taknak ngan dia ni, maka sedikit gusar disitu. Hati tak senang la. Nak terima cam xleh, nak tolak cam kesian... Teman tapi mesra katakan.

****

Pengalaman aku sendiri, pernah la dilamar. Beberapa tahun yang lepas.. Laaaama dulu. And, tahu la kan jawapan aku. Dia, adalah kawan rapat, almost 8 years berkawan. Aku tak tahu kenapa dia nak kawen ngan aku kan. Banyak lagi kot pompuan cantik yang dia bleh pilih.. Aku ni, yang paling last dalam list kot. Ayat memang best:"Sudi ke awak diijabkabulkan dengan saya?". Memang best ayat tu tapi tak sampai ke hati. Camne ek? Lepas 6 bulan aku reject, dia kawen dah ngan orang lain. 

Lamaran kedua, masa tu aku outstation. Tetiba bf aku call and cakap: "Awk, kita kawen jom. Saya takut hati saya tak kukuh untuk awak, dan saya takut hati awak tak setia ngan saya."
What the?? Masa tu tak nampak sangat ridiculousnye. Coz sayang kan. Tapi time tu hati cam tak sedap dah. Kenapa cakap camtu kan. Time tu, aku cakap, "Tengoklah dulu. Kalau sebelum kawen, awk takleh jaga hati awk utk saya, mungkin lepas kawen, awk macam tu jugak." Perkahwinan bukan untuk mengikat hati, memupuk kesetiaan. Perkahwinan tu tanggungjawab, sunnah..malah lebih besar dari tu. Then, selepas seminggu aku dapat tahu dia curang (dia dah curang ngan aku selama beberapa bulan sebelum tu rupanya..giler dowh!). Wow! Time tu tuhan je tahu. Kecewa pon ada. Rupanya dia ajak kawen sebab dia cuba untuk setia. Konon dengan ikatan perkahwinan tu dia akan setia kat aku. Aku punya la setia kan. Ini dia balas. Seb bek aku tak cakap "I do.." Kalau tak mungkin aku dah bermadu dah... This is where the heart has broke to many pieces and I still have to move on.

****
So, basically..aku memang fobia dengan lamaran ni. Sebab, benda baru nak jadi.. Kasih sayang kita dah bagi tetiba hilang camtu jer bila nak melangkah ke arah perkahwinan. Seriously, takut. Kan bagus kalau masuk meminang then kawen je. Tak perlu cakap, or cakap without no action taken

Aku tak tahu pendapat korang, tapi berdasarkan pengalaman...

I met this one guy.. kenal pon tak lama. Niat berkawan jer. Maklumla, single kan. Tapi bila first time kuar, hati cam suka, for no reason. For the first time in my life, rasa indah berbunga2. Cewah.. Adakah tu tandanya aku suka dia? Tepuk dada tanya jantung la kan. Masa mula2 dia tanya tu, agak tergamam la. Blur jap. Otak proses maklumat tu dengan agak lama. Then saraf otak hantar maklumat ke hati, tanya hati (Do u like this guy?).. Hati jawab:"Yaa!!". Then hantar maklumat ke otak, "are you ready for this?", otak digest balik. Kira umur, kira pencapaian diri setakat ni ikut logik, kira masa depan. Then hantar signal ke hati: "R u totally in love with him?". Hati hantar ke otak lagi.. Then baru saraf hantar signal ke bibir and say yes.

Complicated kan? Tu belum masuk lagi respon2 dari anggota lain. Mata bercahaya, hati berdebar, bibir tersenyum and hati (berbunga-bunga). Pipi dah start blushing. Well, thats how it feel when you are in love. Undeniable!

When he ask for my hand, seriously I am stumbled. Coz my brain digesting and processing things slowly. And my heart working hard as well.. I was so afraid that this might be the end, or this might be the beginning of a new life. 

Tapi dengan kesungguhan dia, we move on to another step and Insyaallah will be, again to another step. I just pray that our relationship blessed and the day that I give my hand for him to hold and wrap around forever.

Please pray for me friend, coz I really need that.


Even a 1000 cups of coffee with a friend it is too little (n_n)v

2 comments:

  1. this is a very beautiful writing. I wish you and your future husband all the best.. betul tak apa yang orang tua-tua selalu cakap? kalau sudah jodoh x kemana.. dan sudah tertulis di lauh mahfuz itu jodoh kamu..

    very nice story.. i'll pray for both of u. ;)

    teddy

    ReplyDelete
  2. Tq for your pray, so much teddy =)

    ReplyDelete