Wednesday, June 8, 2011

Membaca Budaya Bangsa

Budaya membaca memang penting.... Aku nak pomote ckit la kan pasal budaya membaca neh.. 


Tapi tak termasuk novel... Coz aku tak berkesempatan untuk baca NOVEL kerana:


Kesibukan melanda.. Macam ombai Badai melanda Pantai la lebih kurang...


Dah dekat 5 tahun kot aku tak sentuh novel lagi.. Last baca masa cuti tunggu result SPM kuar.. Siap nangis2.. Guling2 bila baca (memang jenis feeling habis nih..)


Tu pon leh kira berapa novel jer yang aku baca.. antaranya:


Bicara Hati (kisah kawen paksa...)
Aku Cinta Padamu (kisah cinta terpendam)
Ada lagi 2 3 yang aku tak ingat...


Bila dah masuk matrik, memang tak sentuh..asyik stadi jer. 
Berat badan turun mendadak dari 60 kg ----> 43 kg.. Imagine dat! Studi bagai nak rak katakan (macam skor 4 flat jer...)


Masuk U, lagi la tak layan sbb dah de notebook... Men gem Chuzzle, Warblade ngan Feeding Frenzy! Siang malam.. Giler tengok Naruto, 3 hari 3 malam.. Dah habes baru qada' tido...


Sebab Lain??


Novel cerita panjang and berepisod... Malas la nak stick sehari suntuk tak wat keje.. Kalo kerja pon, duk teringat and tertanya2 ending citer tuh.. Takda maknanya....


Sebab2 lain yang agak releven (bagi aku..)



  • Novel menggalakkan aku untuk berangan!

Dahla memang jenis kuat berangan, baca novel lagi la aku berubah jadi Mat Jenin! Berangan dapat BF hensem, sayang giler kat aku.. kadang2 berangan jadi anak raja.. Kang dasyat tuh?



  • Novel tak realistik!

Ye la... Asal kisah cinta bertepuk sebelah tangan jer, mesti dapat! (mestila berangan jadi cam watak utama la kan... tak terpikir nak jadi watak tambahan)
Masa nih dah pandai bercinta.. Dalam novel cam indah jer bercinta..hakikatnya -----> Tak semudah itu!



  • Karakter mesti hensem and comey! 

Aku jeles lah..apsal deorang hensem and comey sangat? Tak kesian ke kat aku yang tak berapa cantik nih.. Rendah diri tau!



  • Unfair dan Watak Baik Melampau

Asal novel jer, mesti berat sebelah... Watak jahat, jahat melampau.. Kalo baik, memang kena buli la.. Ada ke dalam dunia nih orang baik cenggitu? (last tengok, citer Bawang Putih Bawang Merah) Macam tak cayer jer orang2 camni wujud.. 




Untuk Elakkan tahap 'daydream' aku nih berkurang, aku dah mula baca buku2 macam kat bawah ni....


Tips2 yang boleh digunapakai masa kerja..

'Supper' before going to bed =)

Life always need a space for improvement!

Bukan digunakan dengan niat mengsihirkan orang...

At the same time, improve research knowledge.


Takperla kan... Janji Budaya Membaca tu ada... Selamat membaca untuk korang, tak kira la baca novel pon.. Cuma jangan berangan lebih cam aku....
Even a 1000 cups of coffee with a friend it is too little (n_n)v

No comments:

Post a Comment