Tuesday, May 24, 2011

Budaya Yang Tak Patut


Please dun try this at home/office

Skroll bawah

 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
V

Budaya Melayu....Paling common

Yang paling common ngan orang melayu nih...nak naik dengan menjatuhkan orang len..bese nih budaya ni kat tempat aku... Kalau orang wat salah, dia suka.. Kalo orang kena marah ngan boss, dia suka jugak..bukan nak bagi support. Lagi suka kalo tengok orang kuar bilik boss sambil nangis and lari ke toilet....pastu konpem kecoh satu bangunan...walla!
Idiom: kill two birds with one strike..hebat!!
Aku: Jadi pemotong rumput la...lagi mulia keje tu...


Budaya Melayu No.2 (less common but still a bit common)

Kaki Kipas..tu dulu...huh! orang tak men la kipas2 skarang.. Pakai aircond kuasa kuda (powerhorse). Nak kata ramai tu takla... Memang terang dan nyata keje tak jalan, tapi boss punya sayang kat dia..tuuuuu  diiiaaaa.. kalo boss sayang sbb dia memang bagus takper, ni sah sah kaki repot and kaki kipas, ampu, penyapu..cian kat orang yang bertungkus lumus wat keje tapi tak dapat pengiktirafan.... Selalunya kaki kipas nih akan secara tak langsungnya masuk kategori 'Budaya Melayu paling common' jugak sbb dia takkan kasi orang bawah maju ke depan dari dia.... Masyaallah...
Aku: Pakai kipas KDK jer...aircond tak berapa nak selesa...

 

Budaya Melayu Kurang Biasa

Lebih sudu dari kuah...Btol ke perumpamaan neh?? Takper.. Boleh kot digunakan.. Hehe..
Banyaknya yang aku tengok, boss jadi kuli and kuli jadik boss... Kesian pon ada, menyampah pon ada...
Yang tak berpangkat lak berlagak macam bigboss... Yang bigboss maintain jer...
Yang kuli komplen macam2, yang boss tak sempat komplen sbb banyak keje nak kena buat and banyak nak kena pikir...
Yang kuli leh duduk goyang kaki sambil melayari FB, layan gosip kat web Mawi Fc... yang boss berjalan macam lipas kudung,travel sana..travel sini... Dunia...dunia....
Aku: decide untuk jadi kuli...leh goyang kaki..


Budaya Melayu Luar Biasa
Ni jenis tak ukur baju di badan sendiri.. Ramai gak la... Apa yang diperhatikan, yang keje gaji  tak seberapa, tapi pakai barang, mak aih..branded.. Bonia ada, CR ada... LV pon ada. Stakat iPhone, sebelah mata leh beli..Padahal takder pon nak bukak2 email...email pon setahun ada dua keping jer kot...call and SMS jer cukup. (ops..aku tau..senang nak berFB or Twitter). Berbaloi kot beli..walaupun pastu jadi pokai giler!
Yang kaya duit berkepuk, pakai Sembonia yang sale jer.. Nak beli iPhone pon tangan terketaq2... 
Kadang2 aku lak naik malu bila beli barang branded yang mahal, takut org chop :"ntah2 dia tu kerani jer..". Nak pakai barang mahal rasa bersalah... Tak pakai rasa tak senang... Takper, aku ngaku aku beli bila ada sale kat SOGO jer... Nak beli mahal2, tak mampu.. Haha
Aku : Ukur baju badan sendiri..kalo badan naik, kena buat ukuran baru...

Even a 1000 cups of coffee with a friend it is too little (n_n)v

No comments:

Post a Comment