Tuesday, April 26, 2011

Journey To The West (Florida) ~ Re-Entry

18 Nov 2010

Masa mula2 dapat invitation nak ke US, aku agak excited gak la.Aku tak pernah mimpi untuk ke sana, lebih prefer untuk ke Paris,indeed...

Tapi memandangkan US negara metropolitan, so aku rasa okey gak tengok kemajuan negara berkuasa besar tu. Walaupun itu bukanlah impian aku,aku tetap bersyukur alhamdulillah...tahun ni,dapat lagi aku melancong ke obersea.

Cuma tak disangka, susah jugak nak masuk ke negara ni ye.. Ngan visa application yg rumit.. Dahla kena bayar sampai RM450.. Melayangla duit aku (claim la pasni)..

Register secara online then dapatkan tarikh untuk interbiu. Hmm.. susahnya. Lepas seminggu, aku pon pi la interbiu kat US Embassy. Besar gak la kedutaan US. Guard yg garang and serius. Penat jer aku senyum kat deorang.

Seb bek ada pakcik guard kat dalam kedutaan tu yg baik hati. Aku malu ngan dia sebenarnya, sebab dia dok selongkar handbag FT aku,ngan alat make up bertaburan, dan duit bersepah (aku mmg jarang susun duit secara kemas di dalam purse..huhu).

Terlalu details gak deorang nih... Takper, sabar jer...


01 Jan 2011
Selepas sejam menunggu, akhirnya aku dipanggil untuk scan jari. Ingatkan ibu jari jer.. Skali seploh jari da..

Time anak2 jari tu okey lagi, time nak scan ibu jari, berlaku sesuatu yg kelakar.. Yang mana ibu jari aku agak pendek (takla cacat,cuma unik ckit) so susahla aku nak tekapkan ibujari kat scanner yg berkotak tuh.

Beberapa kali arahan sama dikeluarkan: please put ur thumb,both, upper...upper..upper... Orang sekeliling da pandang. Uh!Malu! Then tunggu lagi untuk sesi interbiu..

Aku mengamati perbualan setiap org, wah,garang jugak org yg interbiu tu. Dah la ngan slang UK, tak ley blah.. Leh ke aku jawab soklan deorang nnt?? Time aku lak, basically,yg ditanya, knapa aku nak kesana?

Hmm..jawab ngan konfiden.. Blablabla..As usual,give them the best smile and be friendly,dalam hati bagai nak muntah sbb takut.Akhirnya LULUS!!! Terpaksa tunggu lagi seminggu untuk dapatkan visa. HUH!Lama gak upernyer...

05 Jan 2011
Visa da siap..tapi naper valid sampai 10 tahun? Lama gak tu? Aku mula cemas. Apa kejadahnya nak bagi sampai seploh tahun. Apa aku nk buat.


Ke salah taip? 2021...hmmm..aku rasa dia salah taip. Sepatutnya 2012. Aku pon menelefon ke kedutaan lagi.Masuk nih dah 5 kali aku call deorang. Bila tanya, memang visa aku valid 10 tahun.

Ya, aku terima seadanya, dengan sedikit keraguan di hati... Flight ticket da dapat... Visa da dapat...Hotel da booking...Jemputan dinner untuk 2 malam berturut2 pon da dapat. Hati aku cemas gak.

Sebab membayangkan terpaksa travel sensorang kt sana. Mampu ke aku survive? Sunyi lagi sbb gi sorang2.

23 Jan 2011
Hari untuk berangkat makin dekat, hati aku makin tak tenang. Risau btol memikirkan perjalanan yg memakan masa hampir 24 jam untuk sampai ke USA. Aku akan singgah di Airport De Gaulle, France. About 5 hours, kemudian naik flight ke Miami Airport...

Untuk pulang ke Malaysia, aku akan singgah di Amsterdam.. Agaknyer macam mn aku nak abeskan masa lagi 5 6 jam kat sana...hmmm...Paris!

Salah satu negara yg terdapat dalam list aku.. Walaupun tak dapat jalan2 around the countries, dapat jejak kaki jer, dah memadai... Guess wat? Mak aku duk berangan aku jumpa jodoh kat sana. Wah! Terlebih romantik plak mak aku ni.

Aku sendiri tak dapat imagine..

Yang pasti, perkara pertama aku nak buat bila sampai Paris, aku nak letak kasut aku, then tangkap gambar berlatarbelakangkan simbol Paris..Apa2 je la..

Then fly to Miami..

Sesampainya kat sana, aku tak plan pape. Sbb aku akan spend 3 hari untuk berjalan2. Alone!

Bagpack da ready.. Sport shoes.. Warm clothes ready! Kalau ikut ramalan cuaca, Florida:
25 Jan 2011: 17 - 26 degrees
26 Jan 2011: 17 - 23 degress
27 Jan 2011: 11 - 22 degrees
28 Jan 2011: 11 - 21 degrees
29 Jan 2011: 11 - 23 degrees
30 Jan 2011: 12 - 22 degrees

Nampak gayanya aku kena bawak baju bulu2 aku.. Sebab suhu pada waktu pagi, almost 5 degrees. aku tak rasa aku buley survive kat sana kalo tak bawak baju (bulu kambing kot) tu..

Persediaan lain, mestila pesanan2 dan kiriman dari sedara yg dekat.. Mak aku tak kirim paper pon. Dia cuma nak anak dia balik ngan selamat. Tq mum! U owez in my heart no matter where i am.. Adik2 cuma mintak benda2 ringkas (jangan harap aku nak beli benda berat2..nanti kena bayar luggage lak..haha)

Housemateku, mintak botol Coca Cola..Hmm. apa la bezanya botol Coke kat US ngan Mesia yer?? Takper, I'll.. She is d one who did d best in my life... Yang sorang lagi, stakat ni tak order paper.. Kakak order handbag, abg ipar oder perfume.. (agak2 kalo mahal memang tak mampu la aku nak beli...haha)..

Anak buah,setiap kali aku travel, aku akan belikan figures pemain bolasepak..tak kisah la yg deorg suke ke tak..terima je la ea... Kak Fiza pon oder handbag...Jamil? Takde oder paper kan?Kak Shaza, dengar khabar angin nak oder fridge magnet,tshirt...Kamarul, nak buku Starwars?

Si Nazeri nak aku servey lens camera..rayban (macamla aku tau harga Rayban kat malaysia..takda beza kot).. Aku tangkap gamba then bagi kat korang..haha.. Tapi aku ada satu 'bad idea' untuk sang lelaki..muahaha.. nanti aku nak gi kat Miami Beach or beach yg terdekat..nice pic for all of u nnt!haha..

Untuk yg pompuan, aku tangkapla mana2 gambo mat salleh yg ensem..kac korang cuci mata...best kan?Ada yang nak kirim belikan handbag untuk hantaran kawen..wah..nanti bila letak dalam dulang, aku akan letak resit lagi..yang pastinya, dibeli kat US.. Mcm2 imaginasi korang yer? Aku, cuma teringin nak ke Disneyland!

Ada beberapa orang yg mempengaruhi aku untuk ke sana... Insyaaalah.. Kalu tak mahal la.. Kang bagus kalu tiket masuk Disneyland tu aku bleh claim gak!haha...


25 Jan 2011

Hari terakhir berada di Malaysia..Rasa macam stress sesangat..Banyak keje aku yg pasti tergendala. Dan kusut macam otak aku sekarang..Pada hari keberangkatanku, ni pesanan aku untuk semua...

Mama tersayang: Dengan restu dan doa mama,anakanda akan bawak diri dengan baik..Terima kasih atas pesanan mama. Terima kasih kerana sentiasa mendoakan yang terbaik untuk anak mama ni dan sentiasa yakin akan tindak tanduk anakanda. Terima kasih atas kepercayaan mama. U r d best, u r my world..and u r everything. maafkan salah dan silap anakanda.

Papa Tersayang: U r a part of my life..No matter how far we are apart, u still in my heart as me in ur heart. I might rarely talk to u, but I never forget u..The only thing is, I'm juz dun have d idea to sit and talk. U r d best dad,owezz!

Adik2 beta: Eyka, Wiena, Ewan and Nadia dan Abang,Kakak2 beta: Abg Yie,Kak Jah and Kak Nor - Doakan Beta selamat di perantauan. Sedih sbb tak dapat kontek. Beta tak wat roaming (sbb mahal,RM300 per line), tak bawak notebook, tak bawak apa2 alat untuk dihubungi.. Insyaallah, kita jumpa di rumah ibunda tercinta masa Chinese New Year. Walau apapun berlaku, kita tetap adik beradik.. And I owez love all of U..(Nangis nih)

My Beloved Cousin and Auntie, Uncle: Abg Mirul,Adik Ain, Cik Sue dan Ayah Sue - The most supportive family I ever had. Owez wish me the best no matter how d distance kept us apart, u owez make me feel so close..We rarely discussed,we rarely reunite, but we are owez on each others mind and heart..Nnnti cuti Chinese New Year balik umah tau...kita jumpa di sana =)

Housemate beta:Sesape yg rasa housemate la - korang jaga diri elok2..Jangan lupa bagi makan Citrus. and jgn wat parti liar kat umah. Jangan takut,rumah kita tak berhantu..Insyaallah selamat walaupun duk sorang2 (muahahaha..ada yg meremang bulu roma nih)

Along, Angah and Ucu: Along and angah tolong tengokkan Ucu yer..Dia tu nnti mentally disturb kalu beta takder. Rajin2la kontek beliau. Jangan lupa doakan keselamatan acik di sana..Doakan achik selamat pulang tau. Insyaallah,kalo ada duit lebih,setiap sorg dapatla cenderahati..tak janji tau!hahaha

Lastly, I love all of u..which means a lot in my life...Itulah sedetik kehidupanku.Satu anugerah pada tahun 2011. Thanks a lot to my bigboss coz give me this precious chances for me to improve myself =)

Even a 1000 cups of coffee with a friend it is too little (n_n)v

1 comment: