Saturday, March 26, 2011

Aku bukan artis...

Hmm.. hari ni tetiba jer mood untuk menulis datang..Mau tak nyer.. Rasa tubuhku yang penat, tapi tak dapat nak rehat, otak yg berserabut tapi tak tau cara menghilangkannya. So, selalunya bila time2 canni, apa yang aku nak adalah "bersendirian". Sebab kalo tak, aku akan "temper" tak tentu pasal.. then mungkina da orang yang akan kena "misil" dari aku. Terasa hati lak kan?? Sebab dalam dunia ni tak ramai yang memahami perangai kita...and janga cuba pon sebab aku nih memang susah untuk difahami...

Bercakap pasal artis ni, ada satu benda la aku tabik spring kat deorang.. hebat gak deorang yer bersabar ngan gosip2 liar.. Ngan mata2 memandang bila diorang kuar.. Urgh! Langsung takde privasi! Aku rimas btol kalo aku nak bergerak tak bebas, ada mata memandang dan duk tanya nak gi mana.. Bosan! Sebab aku nih dah dewasa, dah besar.. Aku tahu la apa aku buat. Apa lagi yang aku buat kalo bukan wat keje hakiki aku. Konpemla aku kuar sbb aku ada keje. Seb bek la bos aku nih pon jenis yang bukan mengongkong. Sebab pernah dalam satu hari, asyik terjumpa. Pagi jumpa kat Lobi Bersalin ospital. Kang tengahari, jumpa kat Klinik Pakar UiTM lak.. Petang tetiba jumpa kat ospital plak. Memang keje aku nih move around jer. So, boss aku mmg memahami. Lagipun keje aku memang tak tetap. Jap nak kena gi ward. Jap nak kena turun klinik, jap nak kena gi kat pentadbiran (bilik dekan jer).. Jap kena gi shah alam. Kang jap nak ke IJN, nak ke HUKM. Pasni banyak tempat lagi aku kena jejak..dari Timur ke Selatan, Utara pon...So, agak2 aku ada masa ker nak ponteng keje? Masa untuk aku kerja pon macam tak cukup. 24 jam tu ckit sangat..

Tahukah korang?? Tak bek makan gaji bute.. Kalo korang nak pertikaikan keje orang len, cuba korang muhasabah diri korang dulu, ada korang tolong bila orang len sibuk dan ada korang jalankan kerja korang, (sila baca fail meja korang).. And nak korang perhatikan, ada tak deskripsi tugas korang yang bertulis: "gosip", "jalan2 cari bala", "jalan2 cari makan"..ada ker??


Tu satu hal.. satu lagi, aku nih agak tak suka di"tagging". Aduh! naik penat aku kalo orang datang tak tentu masa. Menyemak depan mata. Tolongla.. Give me some space. Aku nih ada gak masanya aku tensen. Nak lepas kang, kecik ati lak. Dah nampak muka aku macam nak makan orang tuh, sila blah. Jangan nak mengeluh, wat muka, ngan harapan aku akan bercakap atau concern. Maaf. Aku nih memang selfish. Memang aku tak sempat nak pikir pasal masalah korang yang kecik tuh. Masalah aku lagi besar. Serabut kepala otak aku. Pi la carik orang len untuk mendengar keluhan korang ataupun untuk menghilangkan kebosanan korang sbb aku mmg tak suka ngan ayat "bosan"."boring","takde keje".. sebab aku tak cukup masa untuk bosan, boring dan seangkatan dengannya. Banyak giler benda aku nak kena pikir. Please la.. Grown up!Setakat nak bincang benda remeh tu, carilah orang yang takde keje wei... Tapi terima kasih kat kawan aku yg datang tepat pada masanya, buat aku senyum bila aku penat and stress. Bukan sumer orang camtu, tapi maaflah. Aku memang pantang ckit kalo orang duk bising2 bila aku duk kalut wat keje. Tolong faham ckit. Aku penat sangat!SANGAT PENAT!

Aku bukan artis..tapi hari2 dapat pujian.. (bangga la plak).. Yang ni aku nak berterima kasih sebab menceriakan hariku dengan pujian korang. Tapi puji tu agak2 la yer. Sesungguhnya, pujian itu bisa melalaikan. Sikit2 cukuplah. Tak perlu la nak amik ati. Korang puji pon bukan dapat nek gaji. (Pujian tak ikhlas dari sesetengah manusia). Pada yang ikhlas, terima kasih. Tapi jangan puji lagi bagus sbb aku keliru sama ada korang puji ke ampu.. Aku bukan boss and bukan orang yg akan isi SKT korang.
Susah kalo jadi artis...


Yang memuji dah cakap. Ni bab yang kondem orang lak nih. Senang citer, kalo ko yang takder konfiden dalam diri, tak yah la nak kondem2 orang. Dah sah memang aku lebih baik dari ko. Kalo tak puas hati gak, ce cari idea yang bernas ckit kalo nak kondem. Kang bila aku kondem ko guna apa yg ko kondem aku, ko gak terasa kan. Pastu cakap aku berlagak. Well! Pandai2 bezakan antara "berlagak" ngan "konfiden" pada diri sendiri. Apa yang aku cakap tuh, apa yg ada pada diri aku. Takkan nak reka citer kot (sbb  kalo reka tak jadi,ko pon kenal aku kan..). Kalo apa yang ko kondem tu betol, takpe. Aku terima. Tapi cara ko kondem tu macam nak cover kelemahan diri sendiri. Please lah... Cari benda yg ko betul2 lebih dari aku baru kondem. Kalo tak ko yang makan hati bila aku tunjuk lagak "tak bertempat" aku. aku nih memang camtu, kalo org berkira, aku berkira..kalo org jenis kondem, aku kondem gak la...Makan hati berulam jantung nanti... Sebab aku mmg senang nak "get rid" annoying bugs yang membingitkan telinga neh...Pada yang rasa tercabar dengan diri ini, ingat, "I'm not trying to dance better than you..I'm just trying to dance better than me..."
Saling menunding jari..bagus!


Aku rasa kalo aku nih artis, muka aku nih akan slalu kuar Melodi and Galaksi. Banyak gosip liar dan cerita buruk jer kot. Muahaha.. Sebab aku nih mmg jenis cepat sangat marah dan kadang2 memang aku sound tempek jer kat orang. Sebab dulu, aku memang budak baik. Dengar jer. Terima je apa org nak kata. Bila dah asyik aku jer kena, bosan gak. So, aku transform jadi lebih jahat. Apa korang rasa bila korang lak kena sound and hina? Best kan? Camtu la aku rasa bila korang wat kat aku. Ingat apa? AKu tunggul takde hati dan perasaan? Nak mengata orang, cermin dulu diri tu... Ingatkan tuhan.. Apa yang korang dapat ngan merendah2kan orang.. ada orang respek? Takder pon. Kalo korang nak rendahkan orang, korang memang bagus, takdela orang nak mengata. Jangan lebih sudu dari kuah. Mak aku slalu cakap, antara 3 jenis manusia nih, pilihla nak jadi yang mana:

Jenis A: Seorang yang memang tahu, and dia suka bagitahu...
Jenis B: Seorang yang tahu tapi dia buat tak tahu...
Jenis C: Seorang yang tak tahu, tapi buat2 tahu...

Aku cakap kat mak, aku pilih B. Terkejut mak aku sbb naper aku pilih B tak pilih A? Aku jawab, kadang2 bila kita tahu, kita diam jer. Nanti orang bagitahu, mungkin sama dengan apa yg kita tahu tapi kalau yang dia bagitahu tu lebih dari yang kita tahu, maka bertambahla ilmu...Mak aku diam..and senyum. Pandai anak mama. Tak sangka...hehe.Thanks mum! Prinsip "Tunggu dan Lihat" memang patut digunakan sampai bebila.. Jangan cepat buat conclusion atas apa yang kita nampak. Boss aku lak suka nasihat: "Make it right at the first step".. Susah btol nak ikut nasihat dia sbb aku neh suka wat "try and error". Sebab "troubleshoot" penting untuk tambah ilmu. Mana tau tetiba masalah tu muncul di kemudian hari,. kita da tau canne nak setelkan. Takper boss, saya cuba la buat benda btol2...
No problem..is a problem...


Dahla.penat gak aku nak menaip nih..ilang dah rasa serabut kepala. Ada masalh yang tak brapa nak setel. Tapi aku simpan jer. Bincang dengan orang yg sepatutnya. Kata orang, jangan perbesarkan perkara yang kecil. Mula2 orang layan lagi, lelama orang nek muak gak. So, be independant and survive! LIfe is a journey.. Make it exciting!
Be inquisitive

Even a 1000 cups of coffee with a friend it is too little (n_n)v

2 comments:

  1. hehehe bile baca rse mcm ne la perasaan and emosi akak ketika menaip bingkisan minda nie..kalau leen, i akan membaca sambil menaip so kalau info nyer terselit emosi, suara pon ikut sma...bru real.. :p

    well, i've read out and in a sec, i could guess the thing that worsening around. sabarlah kak... talking about selfishness, everybody is born that way..sbb kita akan buat pe kita suke dan bukan berdasarkan ape org suke..bila kita wat based on what people want and hope, kita kan jd tak hepi dan rse dikongkong... dlm konteks cari rezeki, susah nk kata la..tp dlm teori attitude dan tagging-x factor, mmg aneh.. tak busan kew ikut ke hulu kehilir buntut org..mcm kalau duk sorg2 leh jd giler... maybe kot..hahaha

    leen tak dpt tito..fikiran full..tak tahu ape.. dgn course kat swak tp jauh dr faizal.. dia mukah and i might be d kuching...Tp within in april gak..he said he will back soon. ntahla.. damn miss him halfly dead.

    I used to be alone when i am online, when I feel like searching something i aim..i will alienate myself from public when I had done something wrong.stay in my room and cry..then my bad emotions all are gone throught the window...

    i am back, talking and laughing..

    ReplyDelete
  2. yes..dats through.u noe wat,i'm feeling like want to 'kept' myself in a cave,so dat i cudn't hurt ppl when i did not smile and talk to them when they r around.its hurt to smile and talk whenever u dun feel so.everythings around seems to be so irritating.i feel bad..really bad for dat..i'm thinking of take a leave for d whole week and grounded at hometown.i'm so depressed....

    ReplyDelete